mlecznakrowa

Przyjemność jedzenia

Pierożki z jabłkami

Gosia zaserwowała wam latynoską pasję, ja odpowiadam po warszawsku. Od lat próbuję dociec, czy istnieje coś takiego, jak „kuchnia warszawska”. Przeglądam różne książki kucharskie, czytam artykuły – kiedyś w końcu się zbiorę i napiszę o tym pracę (może dzięki temu zakończę moje studia…). Tym razem w moje ręce wpadła książka z 1914 roku p.t. „Najnowsza kuchnia warszawska” autorstwa Anieli Owoczyńskiej. Można tam znaleźć przepisy prawie na wszystko. Od najprostszych dań typu „Jak zrobić jajka sadzone”, przez zupy, różne desery, po raki w śmietanie, pawie czy indyka z truflami. Ponad 300 stronicowe dzieło kończą porady dotyczące prowadzenia domu. Można wyczytać, że dywan pierze się w śniegu (moja mama potwierdziła, że pamięta jak była mała i przed świętami dywan kładli na śniegu – podobno działa lepiej niż najdroższy płyn do prania),  białe koszule wybiela się dzięki terpentynie, a srebra domowe czyści się kredą z dodatkiem wódki.

Na dzisiejsze śniadanie wybrałam smażone pierożki z jabłkami. Trochę się obawiałam, że będą okrutnie tłuste – ku mojemu zaskoczeniu ciasto w ogóle nie chłonie tłuszczu i po odsączeniu na ręczniku papierowym, są całkiem suche.

Ciasto:

  • 225g mąki
  • 1 jajko
  • 2 łyżki cukru
  • 2 łyżki śmietany
  • odrobina wódki (w oryginalnym przepisie użyto araku)

Wszystkie składniki zagnieść na gładką masę.

Jabłka:

  • 2 jabłka (użyłam Golden Delicious)
  • 2 łyżki cukru (można więcej, można mniej – co, kto lubi)
  • cynamon (dowolna ilość)

Jabłka pokroić w kostkę i dusić z dodatkiem odrobiny wody na wolnym ogniu. Dodać cukier i cynamon. Gdy będą miękkie – rozetrzeć – nie robić papki – zostawić kilka większych kawałków.

Ciasto wałkujemy bardzo cienko (bardzo cienko!) . Jest to dość trudne bo ciasto lubi się kurczyć – trzeba szybko działać. Wycinamy dużą szklanką koła, na środek wkładamy trochę masy jabłkowej i zawijamy jak normalne pierogi.

W rondelku rozgrzewamy tłuszcz i smażymy pierożki. Nie jestem w stanie podać dokładnej temperatury smażenia – wydaje mi się, że musi być podobna jak ta, w której smażymy pączki. Gdy już będą z obu stron ładnie rumiane (nie za szybko, bo będą surowe w środku!), to wyjmujemy na ręcznik papierowy.

Smacznego!

Ola

Skomentuj

Information

This entry was posted on Listopad 10, 2012 by in Cukiernia, Inne przyjemnośći, Jabłka, Owoce, Pierogi, Warzywniak and tagged , , , , , .

Facebook

FIT DIETETYK

Malta Cafe

Olsztyńskie blogerki

Polecamy

Durszlak

Durszlak.pl

Mikser Kulinarny!

Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów

Odszukaj Przepisy!

Odszukaj.com - przepisy kulinarne

Znajdź przepisy!

Top blogi

Współpracujemy:

